woensdag 10 december 2014

Aarde aansluiten

Aarding van een elektra installatie is de verbinding van de aansluiting van installaties en apparaten met de aarde (grond) zodat stroom in de aarde kan wegvloeien die anders op de installatie kan komen te staan. Hierdoor voorkom je gevaarlijke spanning op je huisinstallatie en de apparaten die je hierop aan wil sluiten. Wat is een elektriciteit aardedraa aarding, randaarde, grondaarde pen, aardlek schakelaar of elektra aarde , gratis advies en uitleg.


Fabian, medewerker van Hornbach, vertelt je hoe je veilig een stopcontact kunt aansluiten. In de stekker zie je aan de onderkant twee schroefjes met een klemmetje, de zogenaamde trekontlasting, die voorkomt dat de adertjes van de kabel uit the contacten getrokken wordt.

Aan de bovenkant zie je de elektrische contacten. De aansluiting in het midden is voor aarde en de aansluitingen rechts en links voor fase . Ik had ff een vraagje over het aansluiten van een aarde draad. Nu willen wij echter alle wandcontactdozen vernieuwen (moderne kleur zilver) maar deze zijn niet te krijgen in niet-geaar alleen geaard. Is het een probleem om dan gewoon deze te plaatsen, maar niet de aarde aan te sluiten?


Grondkabel WMVK- as 2x 2. Ik ben net een jaren dertig woning betrokken.

Zoals zovele van deze woningen zijn er amper geaarde contacten. Praktisch alles is (nog)opbouw, en tijdens. Woon in een oud huis en geen van de wandcontacten heeft aarde Nu ben ik bezig een TL.


Nou wilde ik deze aansluiten , maar ik heb in mijn 60's huurhuisje geen aarde aanwezig in mijn centraaldoos, alleen fase, nul en een schakeldraad voor de lamp. Een grondkabel verschilt onder ander van een installatiekabel op basis van de aarde aansluiting. Ik heb onlangs een mooie plafondlamp gekocht. Een grondkabel is voorzien van buitenmantel met daaronder een ijzeren mantel en vervolgens een aardlitze.


Een installatiekabel is niet voorzien van ijzeren mantel en aardlitze, maar bij een installatiekabel . Het moet dus een probleem van de aarde zijn. De aardpen ligt maar enkele meters van het stroomapparaat af. En de afstand tussen de aardpen en het begin van de weideafrastering is ook maar meter.


Het enige dat wij nu kunnen bedenken is dat de grond zo . Edit: inderdaa ik heb even navraag gegaan en je moet niet de aardedraad ( voor een geaard stopcontact) aansluiten op radiator! Het kan wel (heb zelf zo een tijdje op mijn studentenkamer mijn pc van aarde voorzien :X ) maar het kan levensgevaarlijke situaties opleveren en is dan ook terecht verboden . De verbinding van de drie fasen (Sterpunt) van deze aansluiting zal in de verdeelkast in de wijk dienen als Nul. Op die manier is het potentiaal waarop we lopen qua potentiaal gelijk aan de Nul.

Een lamp sluit u aan met de plus- en min-draad. Dit doet u meestal met behulp van een kroonsteen. Deze verbinding noemen we . Indien de lamp geaard is sluit u ook de aarde aan.


Wanneer sluit u de aarde aan? En hoe zit dat met de aarde - aansluiting ? Bij alles dat je parallel op elkaar aansluit wordt de spanning die uit de bron komt gedeeld door het aantal verbruikers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts